gfdgdfg

VÄGGAR

MÅLA väggar MED VOLTERRA

Foto @bourjoisbiscuit Foto @bourjoisbiscuit

VOLTERRA - strukturfärg för väggar (och golv)
Autentico Volterra är en kalkfärg som även innehåller finmald marmor. Med Volterra kan du skapa en vägg som till utseendet liknar betong eller tadelakt. Volterra är mindre arbetsintensiv än t.ex. Venetian Plaster och Tadelakt och lämplig för DIY'ers, men livligheten och kontrasterna i mönster och uttryck ligger som alltid i hantverkarens handlag och teknik.
Volterra är tjockare till konsistensen än kalkfärgen Venice (nästan som spackel) och är utmärkt till kraftig strukturmålning. Volterra kan även målas tunt och sporadiskt så att grundfärgen får synas igenom lite här och där. Volterra är mörk vid applicering, men torkar ljusare.


Volterra är alkalisk så använd adekvat skyddsutrustning i form av handskar och glasögon. Högt pH värde (pH13) gör produkten irriterande och uttorkande för huden och den kan vara frätande att få i ögonen.

GRUNDARBETE OCH GRUNDMÅLNING
Innan målning ska väggen vara i gott skick, den ska vara jämnt sugande och fri från smuts och löst material. Finns lagningar, fläckar, nikotin. eller feta beläggningar kan det bli nödvändigt att tvätta och grundmåla väggen med en blockerande Primer för att få god vidhäftning samt förhindra missfärgning orsakat av genomblödning från underlaget.

Volterra behöver sedan ett mineraliskt och sugande underlag och vi rekommenderar grundmålning med väggfärgen Velvet i samma kulör eller valfri nyans. Det går även att grundmåla med Vintage, men Vintage är lite för porös och sugande vilket gör att Volterra torkar snabbare och kan bli mer svårapplicerad. 

ÅTGÅNG
Voterra är en "one coat paint" och enligt anvisningarna räcker 2,5 L till ca 8-10 m². Eftersom färgen är så tjock och täckande, behövs bara ett lager men genom att arbeta med flera lager kan du få fler och annorlunda effekter. Till väggen på bilden längst ner på den här sidan, applicerade vi betydligt mer färg än anvisningarna. Ju tjockare lager desto kraftigare struktur... och mer färg går naturligtvis åt.


Applicering - GRUNDTEKNIK

Foto @bourjoisbiscuit Foto @bourjoisbiscuit

ETT LAGER VOLTERRA
Volterra kan appliceras med hjälp av pensel, roller och murslev och/eller bredspackel. Speciellt de mörka kulörerna är mycket tjocka, späd med lite vatten (ca 5%) om du önskar en tunnare konsistens.

  • Pensla eller rolla på ett tjockt lager Volterra, gärna lite ojämnt, kors och tvärs med tjockare och tunnare partier. Arbeta i vått i vått i sektioner likt klättrande vinrankor (tapetvåder) och måla klart hela väggen i ett svep utan uppehåll (kanter får inte hinna torka). Syns grundfärgen igenom på sina ställen gör det ingenting.
  • • Volterra torkar snabbt (10-30 minuter beroende på miljö). När Volterra börjar torka kan du se både mörka och ljusa partier på ytan. Innan färgen torkat för mycket är det dags att börja bearbeta ytan med en murslev eller bredspackel. Sprid ut mörkare områden av fuktig och blöt Volterra över ljusare områden med mer torr färg  så att du får en lager på lager effekt.
  • • Arbeta med verktyget i 25-30 graders vinkel för att avlägsna oönskade pensel- och rollermärken. Ytan ska vara rustik till karaktären men samtidigt slät och jämn utan skarvar från redskapen. Du kan slipa kanterna (och böja upp hörnen) på din metallspackel för att de ska lämna mindre märken på ytan.
  • • På stora ytor kan det vara nödvändigt att vara två (eller fler) som arbetar samtidigt, en som applicerar Volterra och en som sprider ut och jämnar av ytan. Det kan annars vara svårt att hinna med innan färgen torkar och avbrott i appliceringen kan ge ovälkomna märken.
  • • Låt torka i minst 8 timmar.

MER STRUKTUR, MÖNSTER OCH FÄRGSKIFTNINGAR
  • • Du kan bygga vidare på din vägg med flera lager tunna lager om du vill (se även nedan), applicera gärna det nya lagret lite sporadiskt innan det undre torkat helt. Du får oftast mer effekt och tydligare skiftningar i nyansen när du arbetar vidare i fuktig färg och med ojämna lager på lager tekniker, men risken är också större att det tidigare lagret Volterra släpper från underlaget om det inte torkat ordentligt, så var försiktig och lätt på handen.
     
POLERING
  • • Hårt tryck och polering av fuktig/halvtorr färg kan ge mörkare och djupare färgskiftningar med blankare områden.Vill du ha den effekten arbetar du vidare med samma teknik tills du uppnår önskat resultat.
  • • Genom att gå över ytan dagen efter målning ökar djupet och glansen ytterligare av friktionen. Man polerar vanligtvis med spackelverktyget (metall), men för att få högre glans kan det mot slutet varar fördelaktigt att använda ett verktyg i plast istället. Ytan kan också avslutningsvis poleras med sandpapper för polering (> 600 korn) och/eller en mikrofiberduk (eventuellt tillsammans med såpa, olja eller vax).  
  • • Vill du inte behålla blankare områden som uppstått, kan du mattslipa med lite grövre sandpapper (använd andningsskydd).
     
GROVBETONG
För en känsla av grov betong / puts kan du först rolla på Volterra och sedan svepa lätt med en grovspackel över ytan så att strukturen från rollern endast delvis slätas ut (inte överallt).


APPLICERING - Lager på lager med en SLÄT OCH BLANK YTA  

FLERA LAGER  VOLTERRA   (mer likt tadelakt och marmor)
 

En slät och blankpolerad yta innebär att porositeten har minskat och ytan blir mer tålig (även om den fortfarande kan andas).

När Volterra börjar torka öppnas små porer i ytan, vilket ger den matta karaktären. Ett tjockare lager får som regel fler och större porer och för att få en tät yta med högre glans kan det vara fördelaktigt att applicera Volterra i flera lager och låta det översta skiktet vara tunt och jämnt inför polering.

Första lagret
Även om du eftersträvar en helt blank och slät yta kan det understa lagret med fördel ändå vara tjockt, oregelbundet och ojämnt applicerat (men inte med för kraftiga nivåskillnader). Underliggande mönster och strukturer som du skapar i det här lagret kommer framträda i slutresultatet efter polering och ge väggen liv och rörelse. Låt första lagret torka ordentligt, gärna över natten (minst 8 timmar).


Mellersta lagret
Ett tunnare mellanlager appliceras mer noggrant med syftet att göra ytan jämn och slät igen. Fyll igen svackorna som skapades med det första lagret färg, men se till att de högre strukturerna inte täcks med ett tjockt lager färg (de ska ligga mycket ytligt så att de syns). Var lätt på handen för att undvika att blanka och polerade områden uppstår, de kan orsaka vidhäftningsproblem vid applicering av nästa lager.


Sista lagret
Det sista lagret Volterra kan påbörjas så fort det andra lagret börjar torka (ytan är fläckig). Applicera Volterra mycket tunt och jämnt i många olika riktningar för att skapa en intressant yta med skiftningar. Det finns en risk att det fuktiga undre lagret släpper, så var försiktig när du pressar ner ny blöt färg för att arbetar ihop de två lagren.   


Polering
Polering är som mest effektiv om den påbörjas medan färgen fortfarande är lite fuktigt (våtpolering), så att man täpper igen porerna allteftersom de bildas och färgen torkar. Vid polering kan du använda mer tryck och kraft än vid applicering av färgen. För att få högre glans kan det mot slutet varar fördelaktigt att använda ett verktyg i plast (i stället för spackelverktyget i plåt). Ytan kan också avslutningsvis poleras med sandpapper (> 600 korn) och/eller en mikrofiberduk (eventuellt tillsammans med såpa, olja eller vax).  


FÖRSEGLING AV YTAN

Blankpolerad Volterra är mer tålig, men det är en diffusionsöppen dekorativ färg som normalt sett behöver ytterligare försegling för att bli vattentålig. Vid behov av försegling rekommenderas Autentico Sealer, första lagret utspädd med 20% vatten och 10% till andra lagret. Vänta minst 24 timmar innan försegling.

Det är alltid mycket svårt att försegla alkaliska kalkmålade ytor och betongprodukter utan att det påverkar resultatet (både i nyans, utseende och känsla). Därför ska du inte försegla väggen i onödan, speciellt inte om du vill behålla utseendet precis som det är. Försegling gör ofta nyanserna mörkare och djupare vilket kan vara önskvärt, men man dämpar även ljusa partier vilket gör att nyansskillnaderna och effekterna blir mindre tydliga. Testa alltid på något annat först!

Vi använder ofta Miracle Klinker- och Stenimpregnering som grundförsegling på den här typen av produkter (kan appliceras med svamp). Den binder och stärker strukturen och fyller igen alla porer, därefter kan du eventuellt komplettera med en mera filmbildande produkt som lägger sig på ytan, utan att det påverkar utseendet lika mycket.

Det går också att använda olivoljesåpa, linoljesåpa (eventuellt utspädd med vatten) eller hampolja, bivax och möbelvax (även färgade). Såpa, olja och vax kan vara mindre lämpligt på vita och ljusa kulörer som lättare missfärgas och gulnar (även svårt att måla över igen). Våtpolering med olja ger fint djup och glans (sandpapper >600 korn).


VÅRT OMDÖME - och lite tips

Sea Salt Fizz i kombination med Venice i nyansen Kiwi Foto @ThePaintedPearl Sea Salt Fizz i kombination med Venice i nyansen Kiwi Foto @ThePaintedPearl

Priset för Volterra är högre än för den mer traditionella kalkfärgen Venice och målar man med tjocka lager och mycket struktur kan det bli lite kostsamt. Vi kan ändå varmt rekommendera Volterra för en fondvägg (en kombination av både Venice och Voltera skulle säkert också fungera bra). Volterra är också mycket tjockare än Venice... späder du ut den med vatten blir det mer färg för pengarna.

Skillnaden mellan Venice och Volterra
Eftersom Volterra är tjockare är enklare att skapa kraftig struktur med tydliga färgskiftningar och fint djup. Volterra är också mer reaktiv än Venice vilket gör att man kan få mer kraftfulla effekter och strörre nyansvariation med endast en kulör. Den mer traditionell kalkfärgen Venice är diskret i sin framtoning och många gånger blir resultatet inte så flammigt och betonglikt som kunder önskar, det kan behövas två olika nyanser för att få samma effekt. Om du bestämt dig för måla med Volterra, läs även instruktionerna för Venice eftersom de har mycket gemensamt.

Vi är mycket förtjusta i Volterra, men vi skulle gärna se fler och mörkare nyanser (och mindre burkstorlekar för mindre projekt som t.ex bordsskivor). Volterra påminner om vår egen färgtillsats Earth Stone, så hittar du inte den nyansen du söker i Volterra kan du också prova att blanda i Earth Stone (pulver) i Velvet eller Vintage, som finns i många fler nyanser (men nyanserna torkar alltid mycket ljusare och blekare / mer grå i tonen även med Earth Stone).

Vi har ingen större egen praktisk erfarenhet på det här området än, men  Volterra, Venice, Velvet och Vintage är troligen alla kompatibla både med varandra och våra olika effektpulver. Så är du ute efter starka effekter med patina och struktur kan det  absolut vara något för dig. På bilden syns t.ex kalkfärgen Venice i nyansen Kiwi tillsammans med effektpulvret Sea Salt Fizz. Sea Salt Frosting ger också ett flammigt resultat med kraftiga vita saltutfällningar. Det höga pH-värdet i Venice och Volterra kan dock förändra beteendet och effekten av pulvren.

Det är också många som använder våra rostpulver (järnoxider) för att få varma och jordiga inslag i sina kalkmålade väggar. Vill du själv tillsätta pigment så ska du använda äkta mineral-  och jordpigment och använda färgen snarast (syntetiska pigment bleks snabbare i den alkaliska miljön). Men det finns lite att tänka på... du kan t.ex inte skapa en svart färg av en vit nyans, du behöver en kalkbas anpassad för mörka kulörer och bör utgå från en mörkgrå nyans.


Appliceringsteknik för väggen på fotoT

Vi målade (slafsade på) ett riktigt tjockt och ojämnt lager färg med både med både pensel, roller och spatel (vi ville inte ha penselmärken). När färgen var halvtorr (fläckvis torr) använde vi en bredspackel till att sprida ut färg som fortfarande var blöt (tjockare lager / mörka partier) över områden som var mer torra (tunnare lager / ljusa partier). Där vi ville ha mer effekt, la vi på ler färg  och upprepade proceduren, på så sätt fick vi en lager på lager effekt med olika färgdjup och nyans. Vi har endast använd Voterra i nyansen French Grey till väggen, men fick ändå så här stora nyansskillnader. Nyansen French Grey blev varmare i tonen (mer brungrå) i Volterra, jämfört med Vintage och Versante.