Header

väggar

måla med Venice Lime paint

Autentico VENICE är en ren alkalisk kalkfärg (våtsläckt kalk) som ger en underbart levande och lite ojämn yta. 

Venice Lime Paint är en färg med vilken man kan skapa många olika uttryck. De olika effekterna ligger till stor del i målarens hand. Vilken måleriteknik som används och penseln förs har en avgörande betydelse för slutresultatet.


Är måleritekniken för jämn kan effekten nästan utebli, men du får en lite mer "molnig" känsla (inte lika platt) jämfört med kritfärgerna. Provmåla gärna på något annat innan du sätter igång med hela din vägg så att du får det resultatet du önskar. Vill du har mycket effekt använd mycket vatten eller arbeta med två olika kulörer.

Traditionellt målas kalkfärg med en bred pensel. Det är också den vanligaste tekniken som förespråkas idag men våga var kreativ. Vi har fått fantastiska resultat när vi experimenterat med strukturrollers, spacklar, murslevar, natursvampar och tidningspapper... Var inte rädd för lite mörkare kulörer, de ger ofta ett kraftigare kalkutslag med större skiftningar. Vita och andra ljusa kulörer får inte mycket skiftningar i nyansen alls. 


GRUNDMÅLA

För bästa resultat måste underlaget vara lämpligt för kalkfärg, d.v.s poröst, sugande och mineraliskt.
Efter som det är våtsläckt kalk och inte en kritbaserad färg fäster den inte bra på blanka ytor. 

Många målar med kalkfärg direkt på tapeter och ibland kan det gå bra, men det är absolut inget vi rekommenderar. Läs avsnittet måla på tapet och grundmåla alltid med en mineralisk grundfärg.
På trärena, obehandlade och sugande underlag brukar det gå bra att måla direkt med kalkfärg, men är inte underlaget mineraliskt kommer aldrig kalkfärgen reagera optimalt med full funktionalitet och resultatet blir inte lika hållbart. 

Vattnet i Venice Lime fungerar som transportmedel för kalk och pigment som sedan förenar sig med det mineraliska underlaget och blir till en integrerad del av väggen. Färgen härdar genom att koldioxid tas upp från från luften och när färgen torkat uppstår det karaktäristiska lite flammiga utseendet. Det är denna kemiska reaktion som fixerar pigmentpartiklarna till underlaget (fäster en "kalkfärg" på alla slags underlag är det troligen ingen ren äkta kalkfärg).

I princip gäller samma regler för grundarbete som vid målning med andra sorters färger. Undvik reparationsmaterial som innehåller silikon och låt reparationsarbeten torka ordentligt innan du börjar måla. Ytan ska vara ren och helt fri från fett. Målar du med färg uppblandat med mycket vatten finns extra stor risk att gamla tepeter släpper från väggen eller bubblar.

Vilka ytor ska grundmålas?
  • På omålad/obehandlad puts, tegel, betong och bredspacklade väggar behöver du inte prima/grundmåla.
  • På MDF, spånskivor, tidigare målade väggar och tapeter m.m. rekommenderar vi att alltid du grundmålar.
  • Typiskt för kalkmålning är att resultatet kan variera mycket beroende på underlag och uppsugningskapacitet. Ytan bör därför vara homogen, jämn till färg porositet annars kan stora skillnader i färgnyans uppstå på ett oönskat sätt. Detta kan vara fallet om t.ex vissa delar av väggen är spacklade medan andra inte är det. Finns lagningar och bättringar bör du därför grundmåla väggen innan du målar med Venice Lime.
  • Direkt olämpliga underlag är ytor tidigare målade med oljefärg eller färg innehållande vattenavvisande ämnen t.ex. Autentico Versante (gäller ofta också cementfärger). Dessa ytor måste absolut grundmålas. Venice måste ha möjlighet att tränga in i underlaget.
Grundfärg
Du kan grundmåla med Autentico Undercoat, Vintage eller Velvet (går också bra med bruten kulör). 


VÄLj FÄRG

Venice Lime Paint går tyvärr inte att få i samtliga Autentcios kulörer. Venice är en 100%-ig kalkfärg och den kraftigt alkaliska miljön bryter ner och förändrar pigmenten. Eftersom alkaliska färger är lite oberäkneliga kan de ibland skilja sig lite från färgprovet och från batch till batch.  Köp därför all färg du behöver på en gång. Generellt gäller att Venice är lite ljusare än samma nyans i någon av kritfärgerna (de mörkaste partierna ligger närmast). Venice bör användas så snart som möjligt efter att den brutits till önskad kulör, nyansen bleks med tiden. Det är därför vi inte kan lagerhålla några provburkar i Venice.

Färgen ser mycket mörk ut när den är våt men den ljusnar efter att den torkat.  Populära färger är Nutmeg, Linen, Dark Pepper, Concrete, French Grey, Elephant Grey, Evening Shaddow, Aubergine, Rose, Pink, Lavender, Winter Sky, Scandinavian Blue och Denim.


måla med Venice Lime

  • 1 liter Venice Lime Paint räcker till ca 8 m² men åtgången påverkas av underlagets karaktär, vilken teknik du målar med, vilken kulör du använder och om du späder färgen med vatten eller inte. Ofta används två lager för god täckning och mer effekt. Målar du ett ordentligt tjock lager med outspädd färg räcker det med ett lager.
  • Måla inte i temperatur under 8°c eller över 30°c, inte heller i mycket fuktiga miljöer.
  • Eftersom Venice Lime Paint är alkalisk vid applicering (pH värde cirka 13), rekommenderar vi skyddsglasögon och handskar för att undvika uttorkning och irritation av hud och slemhinnor. 
  • Rör om i färgen väl innan du börjar måla så att pigment och kalk blandas ordentligt.
  • Det vanligaste sättet att måla är att arbeta från taket och ända ner till golvet i sektioner som är ca en halvmeter breda. 
  • Måla ”vått i vått”, det innebär att nästa sektion påbörjas innan den första hunnit torka. Ta därför inte en fikapaus när du kommit halvvägs, måla ALLTID hela väggen på en gång! 
  • Börja ALDRIG med att måla kanterna/hörnen runt väggen först, de kommer torka innan du hinner måla resten och "ramen" kommer synas när allt torkat.
  • Färgen torkar som regel mycket snabbt men bindningsprocessen till underlaget pågår betydligt längre så var tålmodig och ha inte för bråttom med att måla nästa lager färg. Vänta gärna tills nästa dag (minst 4 timmar).


Späda med vatten eller inte?

Det här är lite av en smaksak och du får känna dig fram.  På mycket sugande underlag kan lite tunnare färg underlätta arbetet och färgen räcker längre. Spär du med lite vatten blir färgen mindre trög. Hitta en mix som ger både bra glid och god täckning.

Att arbeta med vatten ger mer molnighet och större skiftningar i nyansen (nödvändigt för kraftig effekt). Flera vattniga tunna lager kan nästan ge en effekt som påminner om marmor med vackert lummigt djup. Använder du väldigt mycket vatten bör du räkna med lite oväntade märken och effekter. Att spä färgen med 15-20% (kanske t.om 30%) vatten brukar fungera bra, men använder du mer kan det bli mer svårmålat och du måste arbeta snabbare och vara duktig på att fånga upp rinande färg.


Pensel

​Använd en extra bred pensel (minst 10 cm), den ska vara mjuk och långhårig. Många använder naturborst, vi föredrar tveklöst Autenticos syntetiska "Venice Brush". Det blir jämnt och fint utan för mycket märken efter penselstrån. De tappar inte heller lika mycket strån som andra penslar vi provat.
Penslar klarar klarar inte alltid den alkaliska miljön så bra, limmet bryts ner och stråna släpper. Autenticos breda  "spalter brush" är en mycket dyr proffspensel som är utmärkt för en slät applicering.


Måla med X-teknik

Måla med enkel X-teknik för ett lite fläckigt, molnigt och flammigt utseende.

Antingen kan du måla ett lite tjockare lager med outspädd färg, det räcker då som regel med ett lager för full täckning. 

För ytterligare dimensioner kan du måla 2-3 tunna lager färg (gärna utspätt med vatten). 

  • Måla med kors och tvärs i sektioner från tak till golv, låt skarven mot nästa sektion vara lite oregelbunden och inte helt rak (så blir den mer diskret om det skulle råka hinna torka innan du påbörjar nästa sektion).
  • Måla inte för jämnt utan pensla lite här och där och överlappa sedan så att hela underlaget täcks. På så sätt blir det lite olika tjockt lager med färg och fina skiftningar.
  • Jämna ut eventuella oönskade ojämnheter och penselmärken genom att dra penseln (nästan torr) ytligt med lätt hand över dem. Att "dutta" med en svamp över fägen ger en lite annorlunda struktur med mindre penselmärken.
  • Fortsätt med nästa sektion och överlappa i "skarven" till föregående sektion.


För mer liv och rörelse:
Doppa en natursvamp i vatten med lite färg i (som "färgat lervatten").  Dutta / badda på väggen och pensla direkt ut med med mycket lätt hand (smekning) för en naturlig och mjuk övergång. Detta kan också göras efter i efterhand när du målat alla sektioner men resultaten blir ofta mjukare och mer naturligt om färgen fortfarande är lite fuktig.


MÅLA TRADITIONELLT

Måla med raka vertikala penseldrag för ett mer "randigt" utseende.

Precis som vid X-tekniken kan du antingen måla ett lite tjockare lager med outspädd färg eller flera tunnare lager för mer färgskiftningar (gärna utspätt med vatten). 
 
  • Penseldragen kan vara korta eller långa beroende på smak och tycke. För en mild effekt undvik skarpa kanter genom att lätta på trycket när du sätter ner eller lyfter penseln. Om det är möjligt kan du skruva bort handtaget på din pensel och utnyttja flexibiliteten och rörligheten i din handled.
  • Avsluta och påbörja penseldragen på olika nivåer så att du inte får en "horisontell kant".
För extra jämnt resultat
  1. Börja högt upp och arbeta dig nedåt precis som vanligt, men för endast penseln i riktning uppåt (mest märken får du när du sätter ner penseln). Ditt nästa penseldrag kommer därmet att åtgärda och jämna ut märket från där du satte ner penseln i ditt föregående penseldrag.
För kraftiga skiftningar
  1. För kraftigare skiftningar i nyans kan du applicera färgen lite mer "fläckvis" inom sektionen när du målar dit andra lager färg. Doppa sedan penseln i vatten innan du sprider ut färgen över hela ytan. Områden med mer färg blir oftast ljusare medan området runt dem och där du använd mer vatten blir mörkare.
  2. Du kan också måla "fläckar" på väggen innan du målar ett heltäckande lager med utspädd färg.
  3. Går du tillbaka för att ”bättra på" efterhand när väggen torkat helt kommer det att lämna ett märke. Det kan du utnyttja om du vill ha kraftifare patina. Gå över väggen fläckvis med vatten, färg eller både och för att skapa olika effeter.
  4. Du kan också göra en "wash" med utspädd färg i en annan nyans ovanpå. Det går bra att även använda/blanda i lite Vintage för olika nyanseffeter. Färgen Vintage reagerar tllsammans med Venice. Målar du över Venice med Vintage kommer flammigheten att ta sig igenom.
För att få kraftig effekt handlar det helt enkelt om att måla ojämt, med olika tjocka lager och mycket vatten, kanske till och med olika nyanser.


MÅLA MED ROLLER

Eftersom du förlorar en hel del av den kalkmålade strukturen när du målar med en roller rekommenderas det vanligen inte. Målar du med roller bör du använd samma teknik som med en pesel och rolla lite kors och tvärs för att undvika raka "rollerränder" på väggen.

Rollern kan också använas som ett komplement till penseln och andra verktyg för att snabbt sprida ut färg eller "sudda ut" oänskade märken och ränder.


KRAFIGARE STRUKTUR OCH PATINA

Du kan använda handverktyg för att skapa olika struktur. Beskrivning till bilden (höger):
  • Måla först med ett lager Venice Lime med väggpensel och låt torka. Tjockare färg och grova penselmärken är här att föredra. Låt torka.
  • Sprit ut färg på ett handverktyg (japanspackel, spatel, murslev eller liknande). En snedskuren fogplatta med gummi är vår favorit.
  • Var lätt på handen! Sätt ner spetsen medan du håller verktyget lite på kant. Vinkla sedan tillbaka samtidigt som du drar nedåt så att mönstret blir bredare vart efter som. Detta gör att du inte får en markerad rak och bred "färgkant" där du börjar.
  • Dra därefter plattan horisontellt fram och tillbaka för att sprida ut färgen sidledes. Färgen lägger sig på penseldragens upphöjningar och ger härlig struktur. Lite som "torrborstning".


Tekniker med EXTRA vatten

​Vatten kan användas för effekt. Venice Lime Paint reagerar på fukt och du får som regel mörkare partier där färgen kommer i kontakt med vatten.


Blomspruta och Natursvamp
Gillar man mycket struktur och vattenmärken kan man också använda en blomspruta till fukta vägen både innan, under och efter målning för att få olika effekter. Med en fuktig/ blöt natursvamp får du också märken. 


MÅLA MED STRUKTURROLLER

Du kan skapa extra patina med hjälp av en flamroller/strukturroller. På bilderna nedan har en roller med en "plastpåse" runt använts till en sten- och betongliknande patina. Snabbt och busenkelt!
 

  • Grundmåla ett lager Venice Lime med valfri teknik.
  • Låt torka helt innan nästa lager appliceras med strukturroller.
  • I exemplet nedan har två olika nyanser använts samtidigt, vått i vått utan att torka mellan. Du får effekt även om du arbetar med en och samma kulör.
  • Ta inte för mycket färg åt gången och arbeta in den väl i rollern. Det kan vara lättare att arbeta mot en bordsyta täckt av plast istället för i ett tråg.
Venice Lime Paint är en underbar färg att arbeta och med lite experimenterande kan du få helt fantastiska resultat. Räkna dock inte med att det alltid blir exakt som du tänkt dig...
Venice lever sitt eget liv!
Photo: James Harris, Stipple & Dab
Photo @ Butterfly Vintage
Autentico Venice Lime Paint / kalkfärg
Venice Lime applicerad med fogplatta
Venice Lime applicerad med fogplatta
loading...

Struktur med Venice Lime Paint.
Lättast på ett något ojämnt spacklat underlag.

  1. Måla ett lager med pensel som får torka helt (Evening Shaddow)
  2. Måla ett andra lager med pensel. Skrapa av färg medan färgen fortfarande är våt så att en del av det undre lagret blir synligt (French Grey).
  3. Lägg på lite extra färg för high lights (Casa Blanca).
Autentico Venice Lime Paint applicerad med flamroller. Bilden till vänster: först har grunden målats med pensel (se högra delen av väggen). Därefter har strukturroller använts för extra patina (se vän Autentico Venice Lime Paint applicerad med flamroller. Bilden till vänster: först har grunden målats med pensel (se högra delen av väggen). Därefter har strukturroller använts för extra patina (se vän
  •  

Den färdigmålade väggen är fläck- och vattenkänslig och kan i utsatta delar av huset behöva förseglas. Fråga dig själv om du i vanliga fall brukar torka av väggen? Autenico Sealer kan användas för att göra färgen vattenavvisande samt möjliggöra avtorkning. Väggen kan också förseglas med vax. Med ett transparent vax djupnar färgerna och skiftningarna kan bli tydligare. De pigmenterade kalkvaxerna (svart, vitt och grått) kan användas för att tillföra färg och förstärka färgskiftningar och struktur. Metallvaxer kan också bidra med ljuvliga effekter...

Vax ger lite glans till ytan (även om det inte poleras, mindre med kalkvaxet än det transparenta) vilket inte en Autentico Sealer gör. En sealer rollar du på för ett jämnare resultat, vax kan appliceras med vaxborste eller luddfri trasa. 
 

Autentico Venice standard technique with brush
Autentico Venice faux painting
Autentico Venice faux painting
Autentico Venice dry brushed with Autentico Gold