gfdgdfg

effektmåleri

AGED COPPER -  EFFEKTPULver för ärgad koppar

Aged Copper är pigmentpulver som används tillsammans med färg för imitationsmålning av ärgad koppar. Aged Copper finns två serier, en med grön ton och en med blå ton (turkos). I båda serierna finns en ljus, en medium och en mörk nyans. 

VAL AV nyans på PULVER

Pulvren kan användas separat eller tillsammans beroende på önskad nyans, styrka och resultat. De kan också blandas med varandra för att skapa nya helt nya nyanser. Längst ner på den här sidan finns bilder som visar de olika nyanserna och olika blandningar.

  • Även de ljusa nyanserna blir ganska färgstarka om man använder dem tillsammans med mörk målarfärg. 
  • För riktigt ljusa nyanser, vita utfällningar eller "dammiga" inslag kan du kombinera med Vintage Dust i nyansen Snow (se bilder på småskålarna nedan).
  • De mörkaste nyanserna ser inte ut som ärgad koppar på egen hand, men är ett färgstarkt komplement till dig som gillar mer dramatiska effekter (se bilder på ljusstakarna nedan).

VAL AV NYANS på målarfärg

Pigmenten som används för att få fram de här specifika nyanserna i teal (blågröna nyanser) är lite mindre täckande till karaktären än många andra pigment. Aged Copper pulvren är därmed mer skira och transparenta än t.ex rostpulvrena som består av kraftfulla järnoxider. Det gör att nyansern på målarfärgen du använder påverkar det slutgiltiga resultatet mer.

Vi har tagit fram två egna kulörer i Autentico Vintage som vi själva tycker om att använda tillsammans med Aged Copper: PP Black Teal (mer grön) och PP Night Sky (mer blå) .

  • Har du aldrig använd Aged Copper tidigare och bara vill testa, rekommenderar vi kombinationen färgnyansen PP Black Teal och pulver Light Blue alternativt färgen PP Night Sky och pulver Light Green.
  • Pulvren blir bäst tillsammans med mörk färg. Du behöver inte nödvändigtsvis en blå färgnyans till blåaktigt ärgad koppar eller en grön färgnyans till grönaktigt ärgad koppar... Ett grönt pulver kan t.ex. bli för grönt tillsammans med en grön färg, du får inte heller samma skiftningar och variationer i nyansen. 
  • För en mer dov och diskret grön underton är Autentico Black Hills fin (se bild på stol), även Autentico Winter Night som har en mörkare mer neutralt gråaktig grön (blågrön) ton är ett bra val.
  • Vill du komplettera med ljusare nyanser (inte nödvändigt) är PP Liberty Green är en perfekt ljusgrön/mint. Touch of Mint är en mycket ljus nyans som också är användbar.
  • Metallfärgerna Ancient Copper och PP Lucky Penny är fina nyanser i koppar. Metallfärgen Baroque Bronze ger ett mörkare lite rostigt intryck.

INSTRUKTIONER

 Det finns många olika tekniker för Aged Copper, här nedanför har vi visat några exempel med bilder.
  • Börja alltid med att grundmåla med en mörk nyans och låt torka ordentligt så att du får en bra bas att arbeta vidare på. Undvik penselmärken genom att dutta eller rolla på färgen, märken efter penseldrag gör att det ser målat ut istället för äkta. Grunden behöver inte vara perfekt slät, lite struktur kan ge extra intryck av patina.
  • Du fäster och fixerar sedan pulvret med hjälp av målarfärg, sealer eller lack för olika effekter och utseende. Ytan ska vara klibbig (ej torkat) när du applicerar pulvret. Vår egen erfarenhet är att vax löser upp pigmenten för mycket och tar för lång tid att torka/härda. Vi börjar själva alltid med att applicera pulvren i blöt färg (nyansen PP Night Sky eller Black Teal), men kompetterar sedan ibland med andra tekniker där vi använder Autentico Sealer eller Montana Spraylack. Vax använder vi endast om vi vill skapa mörkare partier (fördjupar färgen).
Pigmentens transparensen (beskrivet ovan) kan upplevas som både positivt och negativt. Det ger dig möjlighet att arbeta fram ett djup med lager på lager tekniker, olika färgnyanser och appliceringstekniker, men överarbetar du pulvret i för mycket blöt färg kan pigmentet lösas upp och "försvinna" in i färgen. Använder du en färgnyans som inte är kompatibel med Aged Copper framhävs inte de rätta nyanserna och det kanske inte alls ser ut som verdigris / korroderad koppar. Rost ser nästan alltid ut som rost... men ärgad koppar har ett mycket specifikt utseende vilket gör färgval och appliceringsteknik viktigare för ett naturligt resultat.


pulver i Blöt färg

MED PENSEL
Applicera ett tjockt lager färg och använd en grov pensel (gärna sliten naturborst) till att stöppla / trycka ner rikligt med pulver i blöt färg (ljusstakarna till höger på bilden). Blir strukturen för kraftig kan den slipas ner för ett slätt och mer skirt och transparent utseende.

MED HÄNDER
För en slätare yta på mindre föremål som hinkar och ljusstakar m.m. Strö pulver över våt färg och använd händerna till att trycka / krama ner pulvret istället för pensel (se bildserie längre ner). När ytan är pudrig kan du också lätt komplettera med lite extra målarfärg och "gnida" in den. Pulvret hjälper till att sudda alla skarpa kanter så att färgerna blandar sig med varandra och ger ett naturligt mjukt intryck. 

Du kan också gnida in pulvret mer heltäckande i blöt färg (ljusstakar till vänster). För fina nyansskiftningar fortsätt att gnida och polera med tryck så att den underliggande (mörka) grundfärgen framträder och ger fina skiftningar (se bild). En fuktig trasa kan också användas för att torka av lite pulver. Du får mer effekt om grundfärgen är ojämnt applicerad med lite struktur. Fortsatt polering kan ge en blank yta med ett nästan marmorliknande utseende.

MED ROLLER & SKRAPA
Applicera ett rikligt lager färg och pudra/strö pulver ojämnt över ytan (på en vertikal yta använd pensel till att trycka dit pulvret). Det ska inte vara heltäckande, utan i  mönster och strimlor. Använd en skumroller till att sprida ut och arbeta in pulvret i färgen.


Istället för roller kan du också sprida ut pulver och färg med skrapa (gummiskrapa kan vara enklare än metall). Vänta eventuellt till färgen torkat en aning (sugit upp pulvret lite) så att pulvret inte drunknar i färg. Skrapan kan dras både vertikalt och horisontellt. Arbeta med olika lager och olika färger för intressanta skiftningar och djup (se bild högre upp på sidan).


pulver i BLÖT sealer

I stället för att fästa och fixera pulvret i färg kan man även använda Autentico Sealer. Använder du Sealer förändras inte färgen på pulvret lika mycket som när du duttar ner det i färg, nyansen blir först mörkare och intensivare men ljusnar till stor del igen när det torkar. OBS! Viktigt att inte pensla på Sealern, det blir lätt kraftiga penseldrag som sedan syns igenom (rolla eller stöppla).

MARMORERING
Du kan få en nästan marmorliknande effekt genom att strö pulver ojämnt över våt Sealer och sedan pressa ner det. Låt underlagsfärgen synas igenom här och där och arbeta gärna med flera nyanser och flera lager med Sealer och pulver. Försegla med ett extra lager Sealer eller vax (vax blir mörkare men ger också ett fint djup).

FINT DAMM
Till små ornamenterade föremål som t.ex ramar (se även pärlbanden på ljusstaken och rosen på bilden) kan det vara fint med ärgad koppareffekt i skrymslen och vrår. Applicera ganska rikligt med outspädd Autentico Sealer och pressa ner pulver där du vill ha effekt innan den torkat. Torka av de höga punkterna, låt torka och borsta sedan bort överflödigt pulver. Torrborsta eventuellt de upphöjda områdena med kopparfärg eller en mörk färg (Vintage Black Hills, Winter Night eller PP Black Teal).


pulver i vax

Det går också att applicer pulvret i vax, men färgerna blir mörkare och torktiden är väldigt lång innan du kan borsta bort överflödigt pulver. Speciellt Autenticos vaxer är väldigt mjuka och oljiga till konsistensen, vilket gör det svårare. Eftersom ax gör färgen mörkare och djupare kan de användas till att framhäva detaljer. Du kan t.ex. "torrborsta" med vax på upphöjda delar eller applicera vax enbart på områden där du vill ha en mörkare nyans.


försegling

Fixera pulvret och stärk ytan med Montana spraylack (Autentico Sealer brukar också gå bra). Använder du ett vax kommer färgerna att djupna avsevärt, de ljusnar någor igen när vaxet torkat och härdat ordentligt (men mycket av den pudriga känskan går förlorad). Ett vax är bra om du vill ha mörkare och djupare färger med klarare kontraster istället för den pudriga känslan. Pigmenten löses mer i fett än vatten, vilket är anledningen till att färgerna blir intensivare med vax/olja.

gröna nyanser

blå nyanser